Tuesday, September 19, 2017

Stesen Kereta api Pasar Senen - Stesen Kereta api Yogjakarta #RoadtoYogjakarta

sambungan dari SINI


Day 1 (7 August 2017):

Selepas K tia & husband dia amik Eija, kami ke Universiti of Indonesia. Both k tia and her husband lecturer di situ. Makan lunch di situ. Style gila restoran situ...then bersiar-siar tgk sekitar kampus. Eija just tengok2, xsnap pon photo.hehe. Then,balik rumah K tia,berehat-rehat sebab Eija penat sangat.heheh...Time malam just kuar makan dekat mall..

Oh, Eija mintak tolong K tia belikan tiket kereta api sebab dah try beli dari malaysia tak dapat. So, husband K tia belikan tiket guna Traveloka Indonesia. (Tiket dalam 260K IDR if i'm not mistaken). Husband K Tia belanja.Thank youuuuu... 

Initially, K Tia & her husband prefer me to take train from Stesen Gambir but I'm prefer to take from Pasar Senen due to the schedule. If ambik dari Gambir, train dia sampai di Yogja tengah2 malam & ada terlalu awal pagi. Tak berapa nak berani sebab I'm alone. Kalau amik dari stesen Pasar Senen, last train ke Yogja around 10 pm & tiba  dalam pukul 6 which is I considered dah ramai orang di Yogjakarta.

Check schedule kereta api di SINI

Day 2 (8 August 2017) :

Hari ini just berehat-rehat di rumah K tia sebab husband dia tiba2 ada meeting dengan mayor depok.So,  just berehat kt rumah...

Lepas maghrib K.Tia & husband hantar Eija ke stesen kereta api Pasar Senen. On the way ke Pasar Senen, lalu di highway, tengok jem teruk untuk jalan dari jakarta-depok sebab orang balik kerja.huhu. Maka, rancang perjalanan anda.

Selepas tiba, Eija sampai pergi print tiket di kiosk yang disediakan. Di Indonesia, kena print tiket di kiosk yang disediakan, tak macam di Malaysia, kita print ja tiket sendiri/tunjuk di handphone ja.



Pemeriksaan tiket

ini rupa tiket

Seingat Eija, dalam sejam sebelum berlepas baru dibenarkan masuk. So ramai orang di luar menghantar &menunggu di kawasan persekitaran. Oh, untuk makluman, banyak kedai makannn,so senang nak beli/makan. Eija beli brownies bekalan,sedap jugak.Lupa nak snap.

Apabila announcement mengatakan boleh masuk, beratur la siap2 sebab orang ramaiiiiii & sediakan passport siap bersama-sama tiket. Ada 2 kali pemeriksaan tiket. Nasib baik Eija masuk awal, ke tempat kereta api Eija kena jauh jugak berjalan. Banyak landasan ya untuk makluman.hehehe


Boleh tengok update berkenaan kereta api yang bakal berlepas



Ramai orang menunggu

Tempat menunggu train selepas dah check in masuk
yeay, train eija sudah tiba




dah dapat seat

ramai jugak orang

prasan tak, tempat charge disediakan. Kalau ada international dapter,boleh charge phone

Perjalanan lebih kurang 7 jam, Eija banyak tidur sahaja dalam kereta api. Untuk makluman, lampu tidak dipadamkan. Oh, sebelah Eija mak cik yang nak pergi melawat saudara dia di Yogja & ramah jugak, tapi ada certain words Eija tak paham.hehe. 

To be continue.....



2 comments:

  1. Tdo lena tak sbb biasa tren ni bunyi bising..cerah lak tu

    ReplyDelete