Friday, July 26, 2019

Makanan kegemaran Eija di Thailand #JJCMEija

Salam,
Sekadar perkongsian, makanan yg menjadi kesukaan Eija di Thailand dan anda mesti cuba.hahahah
Kebanyakan makanan ringan-ringan ja.hehe
.

1. Ais krim kelapa




Ini memang wajibbbbbbbb anda cuba. Cukup pekat santan dan kelapa.Original rasa. Eija pernah cuba di Samila Beach dan Hatyai. Harga sekitar 40 bath. Untuk makluman, sekarang di Padang Besar pon ada jual (rasa-rasa orang Thai yang jual). Eija pernah beli kt Padang Besar hujung tahun lepas. memang rasa pure ais krim kelapa.

2. Daging bakar
Setakat ni Eija selalu makan daging bakar di Dannok. Harga selalu satu bungkus tu dalam 100 bath.

3. Pulut + ayam goreng
Di Malaysia, jrg kan kita makan macam ni. Tapi di Thailand mesti try. Setakat ni paling sedap ayam goreng Eija pernah cuba adalah di kedai Kaitod Decha, Hatyai.

4. Pancake
Ala-ala roti canai di Malaysia cuma lagi nipis dan banyak jenis. Eija pernah cuba di Krabi dan Dannok, memang wajib cuba. Haha,. Eija suka beli yang letak pisang dalam  tu.

5.Air jenama meiji




Eija dapatkan dari 7-11 Thailand. Memang recommended terutama perisa Pisang. Kat Malaysia, mana ada air pisang,hehe. Maka wajib cuba,ok?

6. Green tea

Minuman yg dulu rasa tak sedap, sekarang rasa sedap plak.hahhaha...tapi kt Malaysia pon sekarang dah ramai mula jual air green tea.

7. Maggi Siam


Eija buat stok maggi ni. Eija beli kat Dannok sekotak terus.hahhahah. Suka maggi ni sebab urat halus .hahahha...Perisa dia jangan letak banyak,pedas..huhu.. Orang Thai guna Maggi seperti dalam gambar untuk membuat Kerabu Maggi. Sebab Eija tak berapa suka pedas, maka Eija tak try lagi kerabu Maggi di Thailand.hahhahah

Senarai di atas merupakan kegemaran Eija. Will update jika Eija discover makanan lain yg anda patut cuba:)

No comments:

Post a Comment