Sunday, February 16, 2014

Fruitful Saturday

Alhamdulillah, berjaya abiskan buku Travelog Haji : Mengubah sempadan Iman garapan/pengalaman Prof Mohd Kamil Ibrahim.

Throwback kisah beli buku ni :
1.Terdengar, abang ipar bersembang dgn along mengenai Prof Kamil.mengenai layanan beliau di madinah di mana beliau suka memberi tazkirah utk tetamu yg hadir ke rumah beliau di sana.Ini rentetan, jemputan saudara abah yg tinggal di makkah, dan pulang ke Malaysia dan menghadiri kenduri arwah di rumah kami tika itu.In their conversatiaon, along ad bgtau la ad org kg ini dlu sekarang tgl di makkah dan selalu menjemput pnduduk kg ke rumahnya jika dia tahu akan kedatangan penduduk kg ke makkah.then ,abg ipar pon sebut pasal Prof Kamil.tapi eija x tya lanjut,just dgr2 gitu. al kisah nya begitu la ,First time dgr mengenai Prof Kamil.

2. Kemudian, dlm seminggu/2 minggu, tgk my friend, Taufik upload gmbr di FB dgn caption with Prof Kamil  di Masjid Nabawi.

3.Ok, curious.

4. Jalan-jalan di kedai buku di Billion Sri Iskandar, terjumpa buku Travelog Haji : Mengubah sempadan Iman karya muhd kamil ibrahim. Bc testimoni di belakang, mcm author adalah seorang bergelar Profesor. Dalam hati, maybe ini adalah org yg sama yg abang long sembang ritu dgn along & taufik upload pics tu.Then terus grab.


Kesimpulan dari buku tersebut :

1. Hidayah itu milik ALLAH, sejahil mana kita tika dahulu, bila ALLAH palingkan hati kita utk berubah ke arah kebaikan, kita akan berubah regardless your age.tapi kena usaha,doa jgk.

2. Berusaha, berdoa utk mencapai impian.

3.tidak terlambat utk bertaubat jika kita masih bernafas.

4.buat baik selalu.

5.kejar akhirat!

6.Amalkan solat taubat,tahajud & hajat selalu.

7.Setiap yg berlaku ada hikmahnya.

8. persiapkan ilmu sebelum menunaikan haji

9.buat ibadah bersungguh2.

10.maksimumkan masa ketika menunaikan umrah/haji dgn ibadah.

11.Jom doa & usaha utk mendapat kad jemputan dari-Nya. (i miss mecca & madinah)


JOm kejar jadi tetamu istimewa-Nya di Dunia & akhirat :)


No comments:

Post a Comment